O inwestycji
Nowy trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Nowa stacja będzie w stanie odprawić 20-krotnie więcej pasażerów niż obecnie (nawet do 200 tys. dziennie).
Na pierwszym poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami dla dyrekcji stacji i pracowników technicznych. Tutaj również pasażerowie będą mogli przesiąść się do autobusów, ponieważ przewidywany jest tu również wielostanowiskowy przystanek autobusowy. Również tutaj znajdzie się parking dla samochodów i rowerów.
Na poziomie ulicy znajdą się główne wejścia do budynku – wschodnie i zachodnie, a także poboczne wejścia ze strony północnej i południowej. Tutaj również będzie można spacerować po pasażu, którego najbardziej charakterystycznymi elementami będą odtworzone ściany starego dworca Łódź Fabryczna.
Zadaniem Konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor jest realizacja nie tylko nowego budynku dworca, ale również modernizacja torów kolejowych w kierunku Łodzi Widzew o długości ok. 2,5 km, a także wybudowanie tunelu dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego o długości ok. 1700 m.
Nowoczesny dworzec stanie się częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, który w centrum miasta połączy kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.
Głównymi elementami układu komunikacyjnego obsługującego dworzec Łódź Fabryczna będą nowoprojektowane ulice Nowotargowa i Nowowęglowa. Obecna ulica Węglowa ulegnie całkowitej rozbiórce.
Przebudowana zostanie istniejąca linia tramwajowa na odcinku od ul. Narutowicza do ul. Tuwima.
Po południowej stronie będą wykonane nowe przystanki tramwajowe. Będą one wyposażone w wiaty oraz tablice wyświetlające informacje o ruchu tramwajów, podłączone łączem światłowodowym do Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem.
System drogowy wokół dworca zostanie znacznie przebudowany. Dojazd do dworca kolejowego Łódź Fabryczna zapewniony będzie ulicami: P.O.W, Składową i Węglową. Od północy powstanie dojazdowa droga do stacji poprowadzona po śladzie ulic Składowej, Węglowej i POW pomiędzy ulicą Kilińskiego i projektowanym przedłużeniem ulicy Uniwersyteckiej. Powstaną również nowe przystanki i trasy tramwajowe.
Tak przebudowany dworzec będzie mógł stać się częścią projektowanej w przyszłości obsługi linii średnicowej, przebiegającej pod centrum Łodzi prowadzącej pociągi regionalne i pociągi dużych prędkości. By linia powstała, konieczny jest dodatkowy układ podziemnych tuneli, łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. Szybki pociąg relacji Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław skróci podróż pomiędzy stolicą a Łodzią o ok. pół godziny, przyspieszając znacząco dojazd do Wrocławia i Poznania, i dalej - do Pragi i Berlina.
Wartość kontraktu brutto to: 1 759 289 451 zł.